Sanan valta 5 – Algoritmien vallassa 11. huhtikuuta

11.03.2019 | 11:15

Liiton painavin koulutustapahtuma, Sanan valta, 11. huhtikuuta keskittyy tällä kertaa mm. algoritmien saloihin ja informaatiovaikuttamiseen. Puhujina ja työpajojen kouluttajina on alan kiinnostavimpia asiantuntijoita.

Aamupäivän kaikille yhteisessä Varaudu valeuutiseen -seminaarissa Helsingin yliopiston Tiedekulman stagella (Yliopistonkatu 4) puhumassa ovat Ilta-Sanomien palkittu toimittaja Arja Paananen ja Facebookin John Severinson ja Christine Grahn. Keskustelun juontaa toimittaja Olli Sulopuisto.

Iltapäivällä jakaannumme Porthaniaan työpajoihin, jotka syventävät päivän teemaa. Kouluttajina Severinsonin lisäksi Minna Ruckenstein, Linda Turunen, Jaana Ahlblad, Liisa Harjula, Jonna Muurinen ja Laura Ylitalo.

 

Koulutuspäivä järjestetään yhteistyössä Suomen journalistiliiton, Terveystoimittajat ry:n ja Mediapoolin kanssa.

Koulutus on jäsenillemme maksuton, ja liitto korvaa matkakulut pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tuleville.

ILMOITTAUDU TÄSTÄ LINKISTÄ pe 5.4. mennessä! Ilmoita yhteystietosi, työasemasi ja erikoisruokavaliosi aamukahvitarjoilua varten. Ilmoita myös suosituimmuusjärjestyksessä sinulle mieluisimmat työpajat; pyrimme toteuttamaan jokaisen toiveet, mutta varaudu myös ”kolmosvaihtoehtoosi”.

Sanan valta 5 – Varaudu valeuutiseen

Paikka: Helsingin yliopiston Tiedekulma, Stage (Yliopistonkatu 4)

8.30 Ilmoittautuminen ja voileipä+kahvi/tee

9.00 Tervetuloa! (Ulla Järvi, Suomen tiedetoimittajain liitto, Marja Kytömäki, Terveystoimittajat ry, Nina Porra, Suomen Journalistiliitto  ja Tero Koskinen, Mediapooli)
9.05 Toimittajan somerooli ja trollien turhauttamisen taito – Arja Paananen, toimittaja, Ilta-Sanomat
10.00 Election integrity and how we work with the elections in Finland – Christine Grahn, Public Policy Manager, Facebook
10.30 False news, misinformation, fact-checking and algorithms on Facebook – John Severinson, Strategic Partner Manager, Facebook
11.40 Panel discussion+Grahn+Severinson+Koskinen moderated by Olli Sulopuisto
12.00–13 omakustanteinen lounastauko

Sanan valta 5 – iltapäivän työpajat

Paikka: Tiedekulman lounge ja yliopiston Porthanian luentosalit (ilmoitetaan myöhemmin)

Aika: Klo 13–14.30 JA 15–16.30

Jokainen osallistuja voi osallistua kahteen työpajaan seuraavista:

 

Työpaja 1: Algoritmivalta – kriittisiä näkökulmia

Tässä työpajassa avataan näkökulmia siihen, kuinka automaatiota käytetään yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja kansalaisten monitorointiin. Osallistujat oppivat arvioimaan automatisaation ja algoritmisten systeemien hyviä ja huonoja puolia. Samalla osallistujille muodostuu käsitys algoritmien ja automatisaation eurooppalaisesta tilanteesta. Huomaa: Työpajaa ennen on sitouduttava tekemään lyhyt kirjallinen ennakkotehtävä, joka lähetetään osallistujille.

Työpajan vetäjät: Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen/HELDIGin apulaisprofessori Minna Ruckenstein ja tutkijatohtori Linda Turunen.

Tutustu ennakkoon europpalaiseen raporttiin automaattisesta päätöksenteosta EU–maissa. Suomen osuus alkaa sivulta 55.

https://algorithmwatch.org/wp-content/uploads/2019/02/Automating_Society_Report_2019.pdf

 

Työpaja 2: Irti algoritmien vallasta – Mistä löytyy juttuuni asiantuntija?

Onko asiantuntija toimittajan vanha tuttu vai uusi, raikas kasvo? Tarjolla vinkkejä ja viisaita neuvoja asiantuntija-haastateltavan löytämiseksi. Tule mukaan työpajaan, jossa jaetaan yhdessä kokemuksia, miten löytää hyviä ja osuvia asiantuntijoita, jotka eivät ehkä ole niitä kaikkein ilmeisimpiä hakukoneiden tarjoamia.

Kouluttajat:

viestintäpäällikkö Liisa Harjula, Jyväskylän yliopistosta

https://www.jyu.fi/fi/yliopistopalvelut/viestintapalvelut/viestintapalvelut/harjula-liisa

vapaa toimittaja Jaana Ahlblad

http://www.lepanlehti.fi

 

Työpaja 3: ”Palvelumuotoilua journalisteille ja viestijöille” 

Työpajoissa pohdimme kunkin organisaation sisältöjen tai verkkosivujen ongelmakohtia, sisältöjen levitystä ja kuinka sisällöt tehtäisiin parhaiten löydettäviksi. Osallistujia aktivoivassa työpajassa mietitään mitä asiakkaan tarvetta ollaan ratkaisemassa, mitkä ovat kontaktipisteet, joissa asiakkaan kohtaamme. Käymme läpi A/B-testauksen mahdollisuuksia sekä miten analytiikasta voi olla asiakaskokemuksen ja hyvän palvelun johtamisessa hyötyä. Kouluttajina Kuulu Oy:n Titta Vilppa ja Laura Ylitalo.

TITTA VILPA

Copywriter ja sisältöasiantuntijana markkinointiviestintätoimisto Kuululla. Titta Vilpa on toiminut 15 vuotta toimittajana. Tiedonhankinta ja ihmisten haastatteleminen, olennaisten asioiden kertominen ja tiivistäminen ovat olleet vuosikausia Titta Vipan työtä, kun hän on työskennellyt vapaana toimittajana niin sähköisessä mediassa kuin printtimediassakin. ”Palvelumuotoilussa voimme hyödyntää samoja toimitustyön perusperiaatteita, kun keräämme tietoa ja muokkaamme sitä käyttäjän tarpeita hyödyntävään muotoon. Kun teemme sisältöä kohdeyleisöä ajatellen, saamme aikaan vaikuttavaa sisältöä, jonka tuloksia voimme mitata”.

LAURA YLITALO

Digimarkkinoinnin ja digisisältöjen asiantuntija markkinointiviestintätoimisto Kuululla. Laura Ylitalon sydäntä lähellä ovat laatusisällöt ja niiden levitys hyvin suunnitellulla mainonnalla. ”Palvelumuotoilusta on rutkasti apua verkkosivujen ylläpito- ja kehityspuolelle, jonka pitäisi kiinnostaa kaikkia sisällöntekijöitä. Hyvätkään sisällöt eivät leviä ilman pätevää jakelua oikealle kohderyhmälle. Kanavaoptimoitu sisällöntuotanto täytyy yhdistää tehokkaaseen mainontaan ja analytiikkaan”.

 

Työpaja 4: Kaikki viestivät instagramissa – viesti sinäkin! (in English)

Tämän käytännönläheisen työpajan vetää aamupäivän luennoitsija, Facebookin ja Instagramin Pohjoismaiden mediakumppanuuden johtaja John Severinson.

There is one social media platform that is growing rapidly in popularity: Instagram! Welcome to learn why and how communications and media experts around the world use Instagram and Instagram Stories – and how you could make the algorithms work for you. In this workshop you’ll get loads of examples, inspiration and hands-on skills in the safest ways to use Instagram and Instagram Stories.

The workshop will be conducted by John Severinson. John leads strategic media partnerships for Facebook and Instagram in the Nordics. Prior to joining Facebook, he was digital director of Egmont Publishing in Sweden. John has a background in the Nordic media market, having worked for Egmont for more 10 years across business, editorial and technology.

Tutustu Severinsonin työhön ja ajatuksiin: https://www.journalisti.fi/artikkelit/2018/10/suhdetyt-somejtiss/