Kaupallisuus pusertaa tiedetoimittajia

Tiedetoimittajilta tilataan kivoja ja koukuttavia juttuja. Median ja mainostajien yhteistoimintamalleja etsitään kiivaasti. Bloggaajat houkuttelevat yleisöä lukemaan tiedejuttuja, mutta heidän joukossaan on myös yritysten ostettuja äänitorvia.

 
Taloustutkimuksen tekemässä kyselyssä nousi esille kaupallisuuden kiristyvä ote sekä journalismista että viestinnästä. Suomen tiedetoimittajain liiton jäsenten parissa tehdyssä kyselyssä vastaajista peräti 37 prosenttia katsoo kaupallisuuden paineiden kasvaneen työssään parin viime vuoden aikana.
 
Ylipäänsä kaikenlainen vuorovaikutus yhteiskunnan kanssa on media- ja tiedemaailmassa lisääntynyt. Joka neljäs kyselyyn vastanneista koki positiivisen palautteen yleisöltä lisääntyneen, ja peräti 97 prosenttia oli saanut positiivista palautetta. Etenkin nuorimmat vastaajat kokivat tiedeviestinnän yleisen arvonnousun kasvattaneen työnsä arvostusta ja omaa ammattiylpeyttä. Kaksi kolmasosaa vastanneista oli saanut epäasiallista palautetta yleisöltä, mutta vain noin joka kymmenes arvioi sen lisääntyneen parin viime vuoden aikana.

Lähde: Taloustutkimus, jäsenkysely 2017


Tiedotusvälineiden ansaintalogiikan muutos, klikkiotsikoiden kalastelu sekä yliopistoleikkaukset ja kiristynyt kilpailu tutkimusrahoituksesta heijastuvat tiedetoimittajien toimintaympäristöön. ”Klikkausmääriä metsästetään epätoivoisesti. Hyssyttely on lisääntynyt, Vaikeita aiheita ja trolleja pelätään, tehdään siis sovinnaisempaa sisältöä”, kuvasi eräs vastaaja. Freelancerit joutuvat kohtaamaan ”surkeita palkkioita, epämääräistä briifausta ja suoranaista tietämättömyyttä”. Useampi kuin joka viides vastaajista on havainnut ammattieettisten ristiriitojen lisääntyneen parin viime vuoden aikana.
 
Joka neljäs koki saavansa esimieheltä vähemmän tukea nyt kuin kaksi vuotta sitten. Toimituksissa kuormitusta syntyy etenkin juttujen lisääntyneistä julkaisukanavista ja työpaikan epävarmuudesta. Kymmenen prosenttia vastaajista sen sijaan katsoi saavansa entistä paremmin tukea esimieheltään, joka on torjunut erityisesti ulkopuolista painostusta.
 
Taloustutkimus Oy:n helmikuussa 2017 tekemään kyselyyn vastasi 325 liiton jäsentä, joista noin 44 prosenttia oli toimittajia ja noin kolmannes tiedeviestinnän asiantuntijoita. Joka viides vastaajista oli tieteellisen lehden tai julkaisusarjan toimittaja, eli useimmiten tutkija. Taloudelliset vaatimukset eivät ole vieraita tutkijoillekaan, joiden parista nousi erityisesti huoli yhteiskuntaan vaikuttavien tutkimusaiheiden välttelystä, jotta hankalien asioiden käsittely ei vaarantaisi tutkimusrahoitusta.
 
Uutinen on julkaistu ensimmäisen kerran 11.3.2017

Uusimmat ajankohtaiset

Työskentelyapurahoja haki valtaosa syksyn haussa

Peräti 46 ihmistä yhteensä 76 hakijasta syksyn 2024 haussa haki työskentelyapurahaa. Tiedetoimittajain liiton Kopiosto-apurahaa haettiin tänä syksynä erityisen innokkaasti erilaisiin kirja- ja juttuprojekteihin. Työskentelyapurahahakemusten yhteissumma oli peräti ...

Tiedeviestintäkongressi etsii tänä vuonna totuutta

Tiedeviestinnän, journalismin ja tutkimuksen eetos on sananvapaudessa ja luotettavassa tiedossa. Miten toimittajat, tutkijat ja tiedeviestijät tavoittavat työssään sen luotettavimman tiedon, jota totuudeksi kutsumme? 11. Kansallisen tiedeviestintäkongressin...

Vaalikokous 20.11. valitsee uusia hallituksen jäseniä

Suomen tiedetoimittajain liitto ry:n sääntömääräinen syyskokous eli vaalikokous pidetään Helsingissä Tieteiden talolla keskiviikkona 20.11.2024 klo 17 alkaen.  Kokoukseen päätteeksi tarjoillaan salaattibuffet.   Ilmoittauduthan ruokahävikin välttämiseksi kokoukseen...

Tiedetoimittajain syksyn apurahahaku alkanut

Tiedetoimittajain apurahahaku 16.10.–15.11.2024 Suomen tiedetoimittajain liiton Kopiosto-apurahahaku alkaa keskiviikkona 16. lokakuuta ja päättyy perjantaina 15. marraskuuta. Apurahoista päätetään hallituksen kokouksessa 13. joulukuuta, ja ne maksetaan saajille vuoden...

Tiedetoimittajat Espoon innovaatioyhteisöön 24.10.

Tervetuloa vierailulle Espoon innovaatioyhteisöön 24.10. klo 10–13 Otaniemeen! Ilmoittautuminen on nyt alkanut. Innovaatioiden kaupallistamisen ja tuotteistuksen haasteet Suomessa ovat olleet voimakkaasti valokeilassa: Miten tuotteistaa ja kaupallistaa innovaatioita...

Nobel-keskustelu Sanomatalossa syventää palkintojen merkitystä

Lämpimästi tervetuloa seuraamaan perinteistä Nobel-keskustelua, joka järjestetään Sanomatalon Mediatorilla torstaina 24.10.2024 klo 17–18.30. Tilaisuutta voi seurata myös suorana lähetyksenä verkossa osoitteessa hs.fi. Tilaisuuden asiantuntijapaneelin kokooonpano...

Tervetuloa Turun kirjamessujen keskusteluihin ja jäsentapaamiseen

Lähes jokainen suomalainen pelaa jotain pelityyppiä. Digitaalisia pelejäkin pelaa noin 80 prosenttia. Tervetuloa kuuntelemaan pelien ja pelaamisen tutkijoita Turun kirjamessuille perjantaina 4. lokakuuta klo 15–15.30 A-messuhallin Agricola-lavalla. Tiedetoimittajain...

Syksyn tapahtumissa teemoina totuus, innovaatiot ja Nobelit

Tiedetoimittajain liiton syksyn tapahtumakalenteri alkaa täyttyä. Luvassa on niin perinteinen Turun kirjamessujen jäsentapaaminen ja kansallinen tiedeviestintäkongressi, mutta myös aamupäivä innovaatioiden parissa. Lisäksi kannattaa jo nyt laittaa kalenteriin...