Tiina Paju tunnetaan parhaiten sarjakuvasta Maisa ja Kaarina, jota hän piirsi Anna-lehteen lähes kolmekymmentä vuotta. Vuonna 2018 Paju astui uusille urille ja alkoi tehdä grafiikkaa Ylelle.
Uutisista hyvää iltaa kertoo, millaista on uutisgraafikon – tai tarkemmin sanoen freelancer-uutisgraafikon – työ Ylellä. Vaikka kirjan otsikossa viitataan korona-aikaan, korona muodostaa vain kulissin ja kehykset varsinaisen työskentelyn kuvaamiselle Ylen uutistoimituksessa, jonka arki on suurelle yleisölle melko tuntematonta.
Freelancer-työn hankalat puolet piirretään selkeästi esiin Pajun omilla kokemuksilla väritettynä. Freelancerin elämä on epävarmaa ja ailahtelevaa ilman koronaa ja muita tilapäisiä turvallisuuden horjuttajia. Vakituinen työ on kiven takana. Määräaikaisia ketjutetaan, ja on mahdotonta ennalta tietää, milloin ketju katkeaa. Lisäksi päälle tulevat työeläkemaksut, kalustojen hankkimiset, vakuutukset.
Uutistyö on poikkeuksellisen vaativaa muuhun journalismiin verrattuna. Esimerkiksi aikatauluista ei saa myöhästyä sekuntiakaan. Eikä koskaan voi tietää, milloin joku koronan kaltainen katastrofi iskee ja sekoittaa pakan.
Kun lukija seuraa korona-ajan uutisointia ensimmäisestä Kiinasta löytyneestä tartunnasta alkaen, kuvasarjat palauttavat elävästi mieleen koko tragedian alusta loppuun. Tällainen kertaaminen on avartavaa ja hedelmällistä. Eihän kukaan osannut arvata, minkälainen prosessi tuosta ensimmäisestä kaukana tapahtuneesta tartunnasta seuraa. Nyt jälkeenpäin asiat hahmottuvat eri tavalla.
Kiintoisaa on myös, että kirjassa pääsee näkemään, mitä kaikkea uutisten julkisivun takana itse uutistoimituksessa tapahtui koronaprosessin edetessä.
Paju keventää raskasta sanomaa huumorilla, mikä sopiikin sarjakuvan kaltaiseen ilmaisumuotoon kuin nakutettu. Kirjaa voisi kritisoida siitä, että tapahtumat vilistävät nopeasti, eikä mihinkään paneuduta ja keskitytä pitempään – mutta toisaalta esitystapa on autenttinen, koska pikajunan vauhdilla etenee uutisvirtakin.