Covid-19-virus ei jättänyt arvailujen varaa, mitkä asiat nyt ovat tärkeimpiä: tieto, tutkimus ja viestintä. Nopeasti alkanut pandemia ja alati muuttuva tutkimustieto sekä yhteiskunnan toimintojen turvaaminen ja ihmisten tiedonsaannin suuri tarve ovat asettaneet valtavia haasteita niin asiantuntijoille, tiedeviestijöille kuin toimittajille.
7. Kansallisen tiedeviestintäkongressin ehdoton päätähti on koronavirus, tuo tasavallan presidentti Sauli Niinistön pirulaiseksi nimeämä näkymätön seuralaisemme. Koska yhteisen ymmärryksen löytäminen on nyt erityisen tärkeää, lähdemme työstämään kongressia jo hyvissä ajoin syksyn aikana.
Kokoamme ideoinnin pohjalta työpareja tai kolmikkoja, jotka muodostuvat viestijä/toimittaja+asiantuntija/tutkija -statuksella “pirulaisen” ympärillä pyörivistä ihmisistä.
He luovat omia ryhmiään, some-kupliaan tai kokoavat muutoin joukkoistamalla materiaalia oman aihepiirinsä kiperistä kysymyksistä, ongelmista ja ideoista sekä hyväksi havaituista käytännöistä tiedeviestinnässä.
Keskustelun synnyttämiseksi kaikki keinot ovat sallittuja: virittävät blogit, yllätykselliset FB-postaukset, vakavat puheenvuorot, tyhmät kysymykset…
Tee siis esitys omasta ryhmästäsi. Keitä olette ja mitä aiheita käsittelette? Miten työskentelette? Lähetä oman ryhmäsi tiedot 6.10. mennessä osoitteeseen ulla.jarvi@tiedetoimittajat.fi. Kokoamme ryhmien vetäjät yhteiseen suunnittelutyöpajaan ennen varsinaista Puhetta pirulaisesta -seminaaripäivää 26.11.
26.11. työparit/kolmikot esittelevät aiheensa kongressiväelle webinaarissa ja moderaattorit kokoavat yhteenvetoja. Näin tavoitteena on saada aikaiseksi muutakin kuin iltapäivä puhetta – toivon mukaan yhteisymmärrystä ja kenties hyviä käytäntöjä julkisuuden toimijoiden kesken.
Kongressin tuottajat, joilta saat lisätietoja:
Tiedeviestinnän 7. kansallisen kongressin järjestäjinä ovat Suomen tiedetoimittajain liitto ja Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta.
Brändi ei ole ikuinen, vaan esimerkiksi muutokset toimintaympäristössä voivat kiillottaa tai mustata organisaation brändin. ProComin ja Tiedetoimittajain liiton yhteisen Oulun Plussa –viestintätapahtumassa torstaina 10.9. kuullaan tutkittua tietoa ja kokemuksia brändeistä, kriiseistä ja median murroksesta sekä keskustellaan organisaation maineeseen vaikuttavista epävarmuustekijöistä.
Päivän aikana ääneen pääsevät niin ammattiviestijät, journalistit kuin markkinoinnin asiantuntijat. Keynote-puhuja on Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun professori Saila Saraniemi– maan ainoa brändimarkkinointiin erikoistunut professori.
Tiedetoimittajain liiton jäsenet voivat hakea livestriimin katseluoikeutta.. Striimi-stipendi (n. 10 kpl) sisältää livestriimi-tunnukset (+tallenteen).
Perustele hakulomakkeelle, miksi haet stipendiä ja kerro toiminnastasi tiedeviestinnässä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan 1.9. mennessä, ja stipendin saajat saavat samalla ilmoittautumisohjeet.
HUOMIOITHAN, että striimin katseluoikeus on 250 euron arvoinen, joten stipendihaussa toivomme hakijan myös sitoutuvan tähän monipuoliseen päivään.
Haku päättyy pe 28.8. klo 15
Lomake on avoinna TÄSSÄ osoitteessa
Tapahtumassa kuullaan ajankohtaista asiaa brändeistä, kriiseistä ja median murroksesta sekä keskustellaan organisaatioiden maineeseen vaikuttavista epävarmuustekijöistä.
Tapahtuma on räätälöity viestijöille, toimittajille, brändiasiantuntijoille ja organisaation kehittämisestä ja strategiatyöstä, markkinoinnista ja organisaation maineesta vastaaville asiantuntijoille.
Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä ProCom ja Suomen tiedetoimittajain liitto.
Aika: torstai 10.9.2020
Paikka: Lapland Hotel Oulu, Kirkkokatu 3, Oulu & etäosallistumismahdollisuus
OHJELMA JA AIKATAULU
9.30 Ilmoittautuminen, aamiaista ja verkottumista
10.00 TERVETULOA
toimitusjohtaja Elina Melgin, ProCom ja pääsihteeri Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto
10.10 KEYNOTE: MITEN VERKOSTON JÄNNITTEET JA TOIMINTAYMPÄRISTÖN RISTIRIITAISETKIN MUUTOKSET VAIKUTTAVAT BRÄNDIIN? ONKO BRÄNDEILLE OLEMASSA LUOVAA TUHOA?
professori, brändimarkkinointi Saila Saraniemi, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
11.00 MAKSETTUA VAI PERINTEISTÄ MEDIAA? – KESKUSTELU JOURNALISTISESTA SISÄLLÖSTÄ BRÄNDIN TOIMITTAMANA
Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, MustRead
viestintäjohtaja Mikko Salmi, Oulun kaupunki
liiketoimintajohtaja, digi- ja sisältömarkkinointi, Karoliina Haikonen, Kaleva Media
Keskustelun vetäjänä Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto
12.00 Lounas
13.00 MINÄKÖ BRÄNDI? ASIANTUNTIJA VIESTIJÄNÄ
LinkedIn-asiantuntija, sekä sosiaalisen rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kouluttaja Tom Laine
13.45 MAINE JA BRÄNDI VIRANOMAISVIESTINNÄSSÄ – CASE OULUN POLIISI
Sari Karhu, viestintäasiantuntija, Oulun poliisi
14.30 Kahvi
15.00 BRÄNDI, NÄKYVYYS JA MARKKINOINTI KASVUN VAUHDITTAJANA
toimitusjohtaja Mikko Haapala, Rollock
15.40 TANSSILLA TUNNETUKSI – LUOKO OULUN AMK:N TANSSINOPETTAJAKOULUTUS TÄHTIÄ SUOMEN VIIHDETAIVAALLE?
tanssinopettajan tutkinto-ohjelman tiimipäällikkö Anssi Kirkonpelto, OAMK
16.15 PÄIVÄN YHTEENVETO
16.30 Siirtyminen iltatilaisuuteen
17.30-19 Verkostoitumistilaisuus ja cocktailit, isäntänä Oulun kaupunki
19 Päivä päättyy
Tiedetoimittajain liiton toimisto on suljettu pääsihteerin loma-aikoina. Pääsihteeri Ulla Järvi on jaksottanut lomansa kuitenkin siten, ettei pitkiä vastaamattomia aikoja ole.
Liiton toimisto on siten suljettuna ma 6.7. – ti 28.7. ja ma 3.8. – pe 13.8.
Pääsihteeri Ulla Järvi on töissä ja tavoitettavissa ma 29.6. – pe 3.7. ja ke 29.7. – pe 31.7.
Virkistävän ja voimistavan kesän toivotusten kera pyydän sinua tallettamaan jo kalenteriisi Viheliäs tiedeviestintä -seminaarin 27.8. klo 15–17.
Ilmoittautuminen alkaa heinäkuun lopulla, jolloin siitä ilmoitetaan jäsenkirjeessä. Myös lopullinen ohjelma varmistuu tuolloin. Mikäli suinkin mahdollista, pyrimme pitämään myös Suomen tiedetoimittajain liiton keväältä siirtyneen vuosikokouksen tämän seminaarin yhteydessä.
ENNAKKOTIETOA:
Suomen Tiedetoimittajain liiton ja THL:n tutkimusohjelmien seminaari Viheliäs tiedeviestintä etätapahtumana sekä mahdollisuuksien mukaan myös J-saleissa (Mannerheimintie 166, Hki). Tilaisuus on suunnattu Tiedetoimittajain liiton jäsenille sekä THL:n väelle.
Tarkoituksena on perata erilaisten hankalien aiheiden viestintää tutkijan, viestijän ja toimittajan näkökulmasta. Tavoitteena on jakaa kokemuksia ja lisätä ehkä hivenen ymmärrystäkin.
Aiheet ja keskustelijat (muutokset ja täydennykset mahdollisia):
Tilaisuuden juontaa THL:n tutkimusohjelmajohtaja ja Tiedetoimittajain liiton puheenjohtaja Tuukka Tammi.
Voiko valeuutisia vastaan rokottaa?
Teollisuus voi horjuttaa tiedettä
Kuka ymmärtäisi geeniä?
Hyvää kesää!
Ulla Järvi
Pääsihteeri
Suomen tiedetoimittajain liitto
ProComin perinteisessä Oulun Plussa -tapahtumassa on tänä vuonna yhteistyökumppanina Suomen tiedetoimittajain liitto. Brändäys on tapahtuman teema, mutta sitä tarkastellaan myös journalismin näkökulmasta. Päivän aikana ääneen pääsevätkin niin ammattiviestijät, journalistit kuin markkinoinnin asiantuntijat.
Liiton jäsenet voivat hakea stipendiä joko paikan päälle Ouluun tai livestriimin katseluoikeutta.
Oulu-stipendi (n. 10 kpl) sisältää osanottomaksun sekä matkakulut kuittien mukaan (max 220 euroa). Striimi-stipendi (n. 15 kpl) sisältää livestriimi-tunnukset (+tallenteen).
Merkitse hakulomakkeeseen, kumpaa stipendiä haet. Stipendit kustannetaan valtaosin Kopiosto-korvauksilla.
Perustele, miksi haet stipendiä ja kerro toiminnastasi tiedeviestinnässä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan 2.7. mennessä, ja stipendin saajat saavat samalla ilmoittautumisohjeet.
Tapahtumassa kuullaan ajankohtaista asiaa brändeistä, kriiseistä ja median murroksesta sekä keskustellaan organisaatioiden maineeseen vaikuttavista epävarmuustekijöistä.
Tapahtuma on räätälöity viestijöille, toimittajille, brändiasiantuntijoille ja organisaation kehittämisestä ja strategiatyöstä, markkinoinnista ja organisaation maineesta vastaaville asiantuntijoille.
Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä ProCom ja Suomen tiedetoimittajain liitto.
LINKKI tapahtuman nettisivuille
Aika: torstai 10.9.2020
Paikka: Lapland Hotel Oulu, Kirkkokatu 3, Oulu & etäosallistumismahdollisuus
9.30 Ilmoittautuminen, aamiaista ja verkottumista
10.00 TERVETULOA
toimitusjohtaja Elina Melgin, ProCom ja pääsihteeri Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto
10.10 KEYNOTE: MITEN VERKOSTON JÄNNITTEET JA TOIMINTAYMPÄRISTÖN RISTIRIITAISETKIN MUUTOKSET VAIKUTTAVAT BRÄNDIIN? ONKO BRÄNDEILLE OLEMASSA LUOVAA TUHOA?
professori, brändimarkkinointi Saila Saraniemi, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
11.00 MAKSETTUA VAI PERINTEISTÄ MEDIAA? – KESKUSTELU JOURNALISTISESTA SISÄLLÖSTÄ BRÄNDIN TOIMITTAMANA
Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, MustRead
viestintäjohtaja Mikko Salmi, Oulun kaupunki
liiketoimintajohtaja, digi- ja sisältömarkkinointi, Karoliina Haikonen, Kaleva Media
Keskustelun vetäjänä Ulla Järvi, Tiedetoimittajain liitto
12.00 Lounas
13.00 MINÄKÖ BRÄNDI? ASIANTUNTIJA VIESTIJÄNÄ
LinkedIn-asiantuntija, sekä sosiaalisen rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kouluttaja Tom Laine
13.45 MAINE JA BRÄNDI VIRANOMAISVIESTINNÄSSÄ – CASE OULUN POLIISI
Sari Karhu, viestintäasiantuntija, Oulun poliisi
14.30 Kahvi
15.00 BRÄNDI, NÄKYVYYS JA MARKKINOINTI KASVUN VAUHDITTAJANA
toimitusjohtaja Mikko Haapala, Rollock
15.40 TANSSILLA TUNNETUKSI – LUOKO OULUN AMK:N TANSSINOPETTAJAKOULUTUS TÄHTIÄ SUOMEN VIIHDETAIVAALLE?
tanssinopettajan tutkinto-ohjelman tiimipäällikkö Anssi Kirkonpelto, OAMK
16.15 PÄIVÄN YHTEENVETO
16.30 Siirtyminen iltatilaisuuteen
17.30-19 Verkostoitumistilaisuus ja cocktailit, isäntänä Oulun kaupunki
19 Päivä päättyy
Kuvakollaasissa Helena Telkänranta (vas.), Elina Grundström (oik.ylh.) ja Amanda Feldon. (Kuvat: Vesa-Matti Väärä, Noora Lehtovuori ja A. Feldonin kotialbumi)
Elina Grundströmin Maailman ruoantuotannon tulevaisuutta käsittelevä julkaisukokonaisuus kertoo jännittävän tositarinan avulla ihmiskunnan kohtalonkysymyksistä.
Teos jatkaa omalla tavallaan siitä, mihin Grundströmin vuonna 2013 ilmestynyt ilmastonmuutosta käsittelevä narratiivinen tietokirja Musta orkidea päättyi. Siinä missä Musta orkidea käsitteli ilmastonmuutoksen hidastamisen mahdollisuuksia, uusi teos käsittelee sitä, miten ihmiskunta voi selvitä, vaikka muutos etenee.
– Kirjan juonta ja tapahtumapaikkaa en vielä halua paljastaa, mutta aihe on tärkeä, sanoo Elina Grundström.
– Ruoantuotannon heikkenemistä pidetään ilmastonmuutoksen vakavimpana lyhyen tähtäimen seurauksena. Ratkaisujen löytäminen ruokajärjestelmän ongelmiin on nyt entistä ajankohtaisempaa, kun myös koronakriisi vaikeuttaa niitä.
Hankkeen tavoitteena on tuottaa saman taustatutkimuksen pohjalta narratiivinen tietokirja ja taustatutkimus dokumenttielokuvan käsikirjoitusta varten. Tällainen monimediaisuus on Grundströmille uusi kokeilu.
– Pelkät tietokirjat eivät enää nykyään tavoita kaikkia aiheesta kiinnostuneita samalla tavalla kuin ennen. Uskon että hyvä tarina, kiinnostava päähenkilö ja merkityksellinen aihe toimivat monessa formaatissa, mutta ne täytyy tehdä välineiden omilla ehdoilla.
– Dokumentti ei saa kuvittaa tai kopioida kirjaa, vaan sen täytyy olla jotain ihan muuta. Siksi on aivan mahtavaa, että Tiedetoimittajien suurapuraha mahdollistaa mentoroinnin, toteaa Elina Grundström.
Toisen suurapurahan jakavat tietokirjailija HelenaTelkänranta ja dokumentaristi Amanda Feldon, joiden hankkeessa toteutetaan uudenlainen tiedevideoiden ja -artikkelien sarja internetiin työotsikolla “Eläinten mieli”.
Hankkeessa on tarkoitus tuottaa suuren yleisön ulottuville sarja videoita ja tekstejä, jotka linkittyvät toisiinsa tavalla, jossa katsoja ja lukija voi valikoida omat polkunsa ja seurata häntä kiinnostavia aiheita yhä syvemmälle. Sarjassa kuvataan etenkin nautojen, sikojen ja kanojen kokemusmaailmaa ja tuodaan esille aihetta käsittelevää tutkimustietoa.
– Tietokirjailijana, tiedetoimittajana ja tutkijana olen havainnut, että tieteellinen tieto eläinten kokemusmaailmasta kiinnostaa monia ihmisiä suuresti ja että sillä on merkittävää potentiaalia myös maatalouden eläinten olojen parantamisessa. Jotta viestintä kattaisi aiempaa suuremmat yleisöt, olen viime vuosina alkanut kehittää ajatusta syvällisten yleistajuisten artikkelien yhdistämisestä visuaalisuuteen ja interaktiivisuuteen, kuvailee Helena Telkänranta hankkeensa taustaa.
– Brittiläistä Amanda Jane Feldonia pyysin mukaan siksi, että hän on huipputason kansainvälinen dokumentaristi, jonka tuotanto kattaa mm. luonto- ja eläinaiheisia dokumenttielokuvia, lyhyitä videoita ja kaikkea siltä väliltä. Viime vuosina hän on erityisesti kiinnostunut eläinten kognitiotieteestä, perehtynyt siihen ja on halukas tuomaan osaamisensa tämän alan tiedeviestinnän käyttöön.
Eläinten mieli -hankkeen videot tullaan kuvaamaan Eläinsuojelukeskus Tuulispäässä Somerolla. Yksi sen asukkaista ja videoiden tulevista esiintyjistä on kesy villisika Osku, jonka kanssa Helena Telkänranta on tämän jutun kuvassa päivätorkuilla. Hankkeen sisältö ja rakenne ovat Telkänrannan ja Feldonin yhdessä suunnittelemia. Aineistoista tehdään sekä suomen- että englanninkieliset versiot.
– Toivomme, että tällainen tapa välittää eläintieteellistä tietoa antaa osaltaan panoksen rakentavaan yhteiskunnalliseen keskusteluun siitä, miksi ja miten tuotantoeläinten oloja voisi parantaa, Telkänranta kertoo.
– Samalla tarkoituksenamme on testata uudenlaista tiedeviestinnän formaattia, josta kertyvistä kokemuksista toivotaan olevan hyötyä myös muista tieteenaloista kertomiselle, hän toteaa.
Tiedetoimittajain Liiton hallitus sai kevään apurahahaussa 38 hakemusta, yhteissummaltaan 152 235 euroa. Apuraha myönnettiin 30 hakijalle, ja apurahasumma oli yhteensä 84 910 euroa. Juhlavuoden suurapurahaan (10 000 euroa) tuli seitsemän hakemusta. Suurapuraha myönnettiin kahdelle hankkeelle, ja neljä muuta hakijaa sai pienemmän työskentelyapurahan.
Liiton apurahat kertyvät Kopiosto ry:n keräämistä valokopioinnin ja digitaalisen kopioinnin korvauksista. Tiedetoimittajain liitto on Kopiosto ry:n jäsen.
Tästä linkistä löydät kevään 2020 apurahojen saajat: Apurahojen saajat kevät 2020 nimi sekä hanke